Då och då publiceras det jag skriver. Här är några exempel:

Profilintervju i tidningen Kompetensutveckling 2014: Hur ledare får personal att leverera resultat

Genom att skapa en motiverande arbetsmiljö kan ledare få medarbetaren att vilja leverera ett bättre resultat. Digital version här.

Behåll bra medarbetare med rätt kommunikation 2104

Många ledare har varje år ett utvecklingssamtal med sina medarbetare. Det tycker jag är förkastligt. Utvecklingssamtal bör ske löpande, inte en gång per år. Min erfarenhet av att träna ledare är att det ofta är HR som styr när och hur ett utvecklingssamtal ska genomföras. Borde det inte vara medarbetarens behov som styr?

Metoder för en hållbar motivation 2013

För tio år sedan blev jag säljchef. Jag ville öka säljarnas motivation och få dem att verkligen anstränga sig. Så jag konstruerade och lanserade ett noga uträknat bonussystem där överprestation klart skulle löna sig. Nu i efterhand konstaterar jag att det gjorde mer skada än nytta. Vad hände?

Ledarbeteenden som ökar motivationen 2013

Det du gör som ledare har stor påverkan på dina medarbetares motivation. Lyckligtvis är det inte din roll att motivera; din roll är istället att skapa en arbetsmiljö där medarbetarna själva kan bli motiverade att leverera stordåd. Efter att ha insett att mitt fina bonussystem inte engagerade min personal att prestera mer, var jag tvungen att hitta andra sätt. Hur skulle jag göra nu?

Konsten att ge feedback som motiverar 2013

Arne har just haft en offertpresentation för en viktig kund. Han tycker att det gick bra. Lite nervöst var det, det var en viktig kund och stora affärer är på gång. Den här gången var chefen med. Lite oklart varför men kanske för att det var en så viktig kund. Feedbacken han fick av chefen efter mötet fick honom att tappa motivationen.

Leadership 2012: Coaching som motiverar

Jag berättar om tre saker som gör att dina medarbetare längtar till jobbet och levererar högre resultat. Lär dig hur du kan undvika att hamna i fällan att använda morot och piska för att motivera.

Leadership 2011: Säljresultatet en fråga för alla ledare

Fem steg för att bygga en effektiv säljorganisation.

Kommuninfo 2008: De lär säljare att lyssna

Det är säljaren som avgör om det ska bli affärs eller inte. Inte produkten, inte tjänsten, inte pro set, inte kvaliteten. Säljarens beteende avgör.

Artikel i tidningen IT-Branschen 2003: Sex kundtyper som påverkar din vardag

Hur kan personkemin hjälpa dig att göra bättre affärer? Kan du påverkar personkemin?

Pharma-Industry 2003: Supersäljarens fem roller

De säljare som lyckas bättre än andra har beteenden som gör att kunden ser dem som en pålitlig affärspartner. Hur når man det?

Tidningen Sälj- och Marknadsstrategi 1998: Ta makten när du förhandlar

Låt inte kunden äga dig under en förhandling. Ta makten genom att vara förberedd och styra förhandlingen.

Tidningen Sälj- och Marknadsstrategi 1997: Förebygg dålig personkemi

Affärer görs inte upp mellan företag, affärer görs upp mellan människor. Därför kan säljare som struntar i att ta hänsyn till personkemi trampa rejält i klaveret. Helt i onödan.

Tidningen Sälj- och Marknadsstrategi 1997: Lär dig känna igen sex olika personligheter

Du bör akta dig för generaliseringar, men att känna till olika grundläggande personligheter underlättar affärsprocessen.

Tidningen Sälj- och Marknadsstrategi 1996: Konsten att förlora så lite som möjligt

Att förhandla är detsamma som att ge med sig. Kort sagt, att kunna tänka sig att förlora en del. Så konsten i att förhandla, är konsten att förlora så lite som möjligt.

Dagens Industri 1992: Svenska säljare tror att produkten säljer sig själv

Forskningen visar vilka faktorer som har störst påverkan på en affärsrelation. Säljarens insatser är viktigare än produktens kvalitet och pris.